Cathy De Raes: “Starters aan boord houden, blijft een grote uitdaging. Dankzij de proeftuin kunnen we met hen vanaf 24 augustus officieel aan de slag. Die extra week is geen overbodige luxe. In plaats van hen te overspoelen met een lawine aan informatie, hakken we die in stukjes. Zo blijft de essentie plakken en start de nieuwkomer gewapend aan de eerste schooldag.”
“1 dag in de week roosteren we starters lesvrij, noodzakelijke ademruimte om tot rust te komen en nieuwe energie te vinden om lessen voor te bereiden of toetsen op te stellen. 3 schooljaren lang ondersteunen we hen met een specifiek programma aanvangs-begeleiding. Dat is nodig, want zij-instromers vinden vandaag vaker de weg naar onderwijs, maar ze haken ook sneller af.”
“Ons leerlingenaantal in beroeps en technisch onderwijs groeit met 10% in de loop van het schooljaar. Heel normaal dat er vanaf januari 3 klassen bijkomen. Van bij de start van het schooljaar hou je rekening met deze context. We denken diverse scenario’s uit en bepalen helder het kantelpunt voor de klasorganisatie. In december neemt een leraar er enkele leerlingen bij want die weet dat het tijdelijk is. Na de wintervakantie splitsen we de klas op of komt er een co-teacher.”
“Hoe we de leertijd van leerlingen en leraren verhogen? We spelen met het lessenrooster. In de tweede graad halen we in het eerste semester 1 lesuur weg bij de leerlingen. De leraar praktijk en PAV maken daar optimaal gebruik van. Samen concrete doelen formuleren, lessen voorbereiden, opdrachten uitwerken, nadenken over hoe leerstof herhaald wordt, in contractwerk terechtkomt en geëvalueerd wordt.”
“Tijdens die intensieve samenwerking zet elke leraar zijn expertise in en leren ze van elkaar. De investering loont; ze halen die lestijd de volgende 3 semesters dubbel en dik in.”
Bron: het volledige artikel vind je hier: https://www.klasse.be/705796/lerarentekort-omdenken-met-proeftuinen/